reklama

Výzva slniečkárom a tým, čo sa nimi chcú stať!

12,30 V pondelok som skončil sériu článkov, ktoré sa venovali problému utečencov v Európe. Keďže som opakovane dostal označenie slniečkár, rozhodol som sa preskúmať tento pojem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Mojim predsavzatím bolo napísať každý deň hodinový blog, ale po vyčerpávajúcej diskusii k mojim príspevkom som zistil, že prechod k „bežným témam“ bude komplikovanejší ako som predpokladal.

Nie, že by mi došli témy, tých mám v námete dostatok, ale nedarilo sa mi sústrediť sa na ich obsah. Ale nemám chuť sa k utečencom vracať, ak som napísal, že s touto témou končím. Zameriam sa na to, čo sa v diskusii opakovalo a síce moje označenie za slniečkára!

Pravdu povediac, keď ma niekto označil ako slniečkára nevedel som o čom hovorí. S takým termínom som sa predtým nestretol. Mal som dojem, že daný človek to myslel hanlivo a preto som sa aj ohradil v štýle „ neviem čo znamená inteligent, ale uráža ma, že ma tak oslovujete!“ Na druhej strane na slove samotnom sa mi nezdalo nič negatívne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postupne som začal uvažovať, čo vyjadruje oslovenie slniečkár. A musím povedať, že sa mi začalo páčiť oveľa viac ako iné oslovenia, na ktoré som bol z diskusií a písania zvyknutý. Treba povedať, že pri voľbách mám problém nájsť stranu, ktorá by mojim názorom vyhovovala viac ako z 30%. Medzi spolužiakmi ma považovali skôr za komunistu až ľavičiara a aj sám sa tak pocitovo zaraďujem. Starší kolegovia mi vytýkali prílišné pravičiarstvo a liberalizmus a patril som k jedným z mála odporcom zvyšovania tabuľkových platov na VŠ a spoplatnenia VŠ štúdia. Pre doktorandskú prácu v rámci marketingového štúdia som si zvolil environmentálne aspekty a ekológov som presvedčoval o potrebe využívania marketingových prístupov. Pri Ukrajine ma označili za rusofóba a trolla americkej ambasády, pri diskusii o chudobe za nepriateľa ameriky. Už som bol zaradený aj do skupiny Maďarónov aj medzi maďarofóbov, som vraj multikulti aj keď skúmam regionálne produkty a podporu miestnej ekonomiky. Toľko rôznych protichodných oslovení a pritom mám dojem, že stále si myslím to isté a moje uvažovanie je veľmi konzistentné a hodnotovo pevné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som začal hľadať čo je slniečkár, našlo mi to zopár materských škôl a základných škôl označených Slniečko, okrem toho som našiel niekoľko blogov, ktoré hovorili o slniečkároch. Tak ako som predpokladal z prvých oslovení termín chápali pejoratívne a vymedzenie pojmu bolo veľmi ďaleko od môjho postoja. Pôvodne som aj mal za cieľ vysvetľovať, v čom sa líšim od hanlivého slniečkára. Ale potom ma napadlo niečo oveľa lepšie, skúsme tento pojem vytunelovať!

Slnko je predsa jedno z najkrajších vecí v živote, dáva životu jas a perspektívu a budúcnosť! Určite si nezaslúži, aby sa spájalo s niečím pejoratívnym, negatívnym až zločineckým! Slniečko je síce detská zdrobnenina, ale je to jedno z najobľúbenejších detských slov. Život a budúcnosť detí je niečo, čo deklarujú tvorcovia pejoratívneho označenia slniečkár, za základný motív svojich postojov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže tí, ktorí sa podobne ako ja cítili urazení pejoratívnym označením slniečkár, prestaňte sa báť a prihláste sa k slniečkárom! Samozrejme podmienkou je súhlas (napríklad v podobe lajku) nasledujúcich pravidiel:

  1. Slniečkár je nehanbí za svoje označenie a ignoruje akékoľvek použitie slova slniečkár v pejoratívnom význame!

  2. Slniečkár má radšej slnko ako mesiac a jasno miesto mrakov, miluje dúhu, ktorú vytvorí slnko po osviežujúcom daždi!

  3. Slniečkár nepoužíva invektívy, neosočuje oponentov, neoznačuje ich za rasistov, fašistov, demagógov, rusofilov, islamofóbov! Namiesto toho upozorňuje na vyjadrenia, názory, postoje, ktoré sú demagogické, rasistické, islamofóbne apod. a príčiny takéhoto charakteru vysvetluje!

  4. Slniečkár uzná vlastný omyl, nepresnosť, chybu, nevedomosť, v prípade bola jeho nepresnosť, chyba hodnoverne dokázaná! V prípade dvoch rôznych hodnoverných protichodných tvrdení (napr. dve hodnoverné výskumy) uzná možnosť iných argumentov ako východiska pre hodnotenie!

  5. Slniečkár vychádza s poznania, že napriek všetkým nedostatkom súčasný svet je v kombinácií individuálnych, menšinových a skupinových práv, ekonomického, náboženského, spoločenského a kultúrneho rozvoja najlepším miestom pre život v histórii ľudstva!

  6. Slniečkár na základe predchádzajúceho bodu musí kritizovať a nesúhlasiť so všetkými plánmi a programami, ktorých cieľom je zničiť túto spoločnosť alebo zbúrať princípy na ktorých je postavená!

  7. Slniečkár neodmieta diskusiu o žiadnych návrhoch, námetoch a podnetoch, ktorých cieľom je zlepšiť stav a budúcnosť spoločnosti bez ohľadu na navrhovateľa! Návrhy, ktoré sú v rozpore s hodnotami demokracie, humanizmu a sú orientované na potlačovanie oprávnených práv jednotlivcov, menšín či iných skupín obyvateľstva vyvracia a argumentačne kritizuje! 

  8. Slniečkár sa snaží merať rôzne aktivity a prejavy spoločenského života rovnakým metrom, nepreferuje žiadnu stranu ani žiadnu krajinu, čo mu nebráni preferovať konkrétne aktivity, postupy, kroky akejkoľvek strany a krajiny!

  9. -Slniečkár neuznáva a kritizuje použitie zásady „Oko za oko, zub za zub“, rovnako ako použitie princípu „Ak môže on, môžem aj ja!“ v akejkoľvek podobe.

  10. Slniečkár sa snaží o jednoznačné vymedzenie hodnotových základov modernej spoločnosti, hľadá to, čo ľudí spája namiesto toho, čo ich rozdeľuje, snaží sa o zmierenie a pochopenie, pritom však rešpektuje odlišnosti a rozdiely medzi ľuďmi, skupinami, národmi, náboženstvami! 

Považujem za smutné, že niekto takému krásnemu slovu ako slniečko dal pejoratívny, negatívny rozmer! Princípy, ktoré som tu vymedzil asi zodpovedajú tomu, čo som sa snažil dodržiavať ako diskutér sám! Budem rád ak tí, čo so mnou nesúhlasili nájdu, kde som vlastné princípy (aj keď som ich spísal oveľa neskôr) porušil. Privítam aj ak tí, čo majú dojem, že by sa podobne dokázali správať pri písaní a diskutovaní na internete, vyjadria svoju podporu nejakým spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S.1: Čas hodiny som trošku prekročil, pretože som medzitým vybavoval tri veci... na druhej strane tie prechody mi umožnili pouvažovať nad obsahom.

P.S.2: Ak chcete označiť niekoho, kto sa správa nekultúrne, nepoctivo a nedemokraticky nájdite si iný výraz, slniečko za nič nemôže! 

Rastislav Strhan

Rastislav Strhan

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V Belbinovom teste tímových rolí sa mi opakovane objavujú tri silné tímové role. Plant - hladač ídeí, novátor spôsobuje, že často vidím veci inak, Resource investigator - hladač zdrojov spôsobuje, že si rád veci overujem hľadám kde kdo čo. Problémy mi spôsobuje dve role. Veľmi silná rola kritika, hodnotiteľa, vďaka ktorej si svoje nápady dokážem skritizovať veľmi intenzívne a veľmi nízko vyvinutá rola dokončovateľa Completer Finisher , vďaka ktorej dokončenie vecí včas je takmer zázrak. AJ preto niektoré blogy vyzerajú štylisticky a gramaticky nedokončené ..... . Zoznam autorových rubrík:  Paradoxy modernej dobyDomáca spoločnosť a politikaSvet a globálna spoločnosťO vzdelávaní a učeníCestovanie a dopravaSúkromnéKvalita v rôznej podobeNápady a vízieNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu