reklama

O klesajúcich vedomostiach študentov

Mám na stole asi 100 písomiek, ktoré by som mal čo najrýchlejšie opraviť. Radšej však sedím nad počítačom a píšem tento blog. Nechce sa mi do opravovania. Prečo? Lebo niektoré odpovede sú tragédia a ich opravovanie je utrpením!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (54)

Možno sa zdá, že som použil silné výrazy. Ani nie. Veľa učiteľov by použilo iné charakteristiky svojich študentov. Študenti predstavte si niečo podobné ako keď Vy hovoríte o svojich učiteľoch ;o)))) Nemôžem to napísať, pretože to porušuje etické princípy, ktoré by mal človek na blogu dodržiavať ;o) 

Spoločným znakom ako učitelia asi od základnej po vysokú školu charakterizujú svojich študentov je: nič nevedia, vedia stále menej, sú stále hlúpejší! Na prvom stupni musí byť táto kritika menšia, lebo tam začínajú tvoriť znalosti žiaka, ale s postupom úrovne vzdelávania odvolávanie na nízke vedomosti rastie. U nás na vysokej škole je pokles vedomostí našich študentov dominujúcim spôsobom ako vysvetliť, prečo je kvalita našej práce taká nízka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Musím sa na tomto mieste zastať všetkých študentov na celom svete. Je pravda, že študenti vedia toho stále menej! Ale učitelia nemajú pravdu, keď tvrdia, že študenti vedia stále menej! Milujem podobné rozporné informácie, ktoré vychádzajú z rôzneho pohľadu na pravdu. Je pravdou, že pri sledovaní relatívneho objemu informácií, ktoré súčasný študent potrebuje pre udržanie svojej kvality života a spoločenského postavenia vedia študenti oveľa menej ako pred 10-20-30-40 rokmi. Ale v sume absolútnych znalostí vedia študenti oveľa viacej ako vedeli ich predchodcovia pred 10-20-30 rokmi.

Na čo sa zabúda, je zmena doby a spoločnosti v ktorej žijeme. Keď porovnám svoju mladosť so súčasnou mladou generáciou študentov, žil som v rozprávke. Tri hodiny som si pozrel rakúsku televíziu a mal som kultúrny, politický aj spoločenský prehľad. Teraz môžete niektoré kanály pozerať aj 5 hodín denne a nedozviete sa nič. Ale ak chcete viesť spoločenský život, komunikovať v spoločnosti a rozumieť tomu o čom sa hovorí, to „nič" potrebujete viacej ako akúkoľvek informáciu zo školy. My sme sa nemuseli starať o počítače, mobily, smotánku a množstvo iných vecí. Moderná generácia trávi zaťažuje mozog takýmito informáciami natoľko, že pre poznatky zo školy zostáva menej času a mozgovej kapacity. Takže napriek tomu, že študenti vedia oveľa viac, pre poznatky získané štúdium vyčleňujú rovnaký alebo menší priestor mozgovej kapacity. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo to potom vyznieva ako neznalosť až hlúposť študentov, je výsledkom prostredia v ktorom študenti študujú. To sa zmenilo iba minimálne. O tom, že nemôžu efektívne fungovať vysoké školy, ktoré boli tvorené pre 20% populačného ročníka ak na nich študuje 50% absolventov strednej školy som písal v inom blogu. 

 Čo sa taktiež nezmenilo je predstava učiteľov o požiadavkách a forme štúdia. Ešte stále si veľa učiteľov myslí, že poznatky toho, čo oni učia sú tie najdôležitejšie pre život. Mnohokrát som počul vyjadrenie typu „ale to predsa musí vedieť, ako chce robiť to a to....". Pričom „to a to" bola niekedy činnosť, ktorú vykonávalo na celom Slovensku 20 ľudí. Takisto pretrváva predstava učiteľov, že existuje rovnosť medzi naučiť sa a vedieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Čo sú teda nedostatočné vedomosti, ktoré majú súčasný študenti? Áno, majú oveľa menej encyklopedických vedomostí. To by mňa ako syna jedného z najväčších slovenských encyklopedistov malo trápiť. Ale netrápi. Oveľa viac ma trápi, že študenti strácajú motiváciu vedieť, pretože objem požiadaviek na nich kladených prevyšuje možnosť vysokej kvality spoločenského života a efektívneho používania znalostí. A úplne najviac ma trápi, že študenti strácajú schopnosť rozumieť informáciám. Ako som napísal na svojej stránke. Len jedna vec je smutnejšie ako to, že študent nevie. Keď nevie, načo niečo vie! Študenti už od strednej školy by sa nemali snažiť vedieť v zmysle poznať, ovládať ale vedieť v zmysle rozumieť, chápať, uvažovať. A mali by vyvíjať tlak na učiteľov, aby ich k tomu viedli, aby ich učili tak, aby tieto svoje schopnosti rozvíjali. Bohužiaľ tak zatiaľ nerobia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak a teraz musím vymyslieť nejaký iný obsah nasledujúceho blogu, lebo ináč ma čakajú stále tie písomky ;o)))))

Rastislav Strhan

Rastislav Strhan

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V Belbinovom teste tímových rolí sa mi opakovane objavujú tri silné tímové role. Plant - hladač ídeí, novátor spôsobuje, že často vidím veci inak, Resource investigator - hladač zdrojov spôsobuje, že si rád veci overujem hľadám kde kdo čo. Problémy mi spôsobuje dve role. Veľmi silná rola kritika, hodnotiteľa, vďaka ktorej si svoje nápady dokážem skritizovať veľmi intenzívne a veľmi nízko vyvinutá rola dokončovateľa Completer Finisher , vďaka ktorej dokončenie vecí včas je takmer zázrak. AJ preto niektoré blogy vyzerajú štylisticky a gramaticky nedokončené ..... . Zoznam autorových rubrík:  Paradoxy modernej dobyDomáca spoločnosť a politikaSvet a globálna spoločnosťO vzdelávaní a učeníCestovanie a dopravaSúkromnéKvalita v rôznej podobeNápady a vízieNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu